24 sty 2010

PARTYTURY UMIERANIA – KONCERT / ANTIGAMA. Miejsce: DEATHROOM MAŁY Godzina 20.30



ŚMIERCIONOŚNE WERSETY - CZYTANIE PERFORMATYWNE / SPRING OF DEATH
Miejsce: DEATHROOM MAŁY
Godzina 19 .00

Projekt: Marcin Liber, Paweł Dobrowolski, Krzysztof Skonieczny.

Performują:
Anna Sroka, Beata Zygarlicka, Janusz Stolarski, Krzysztof Zarzecki, Mirosław Zbrojewicz.
Muzyka na żywo: ANTIGAMA

SPRING OF DEATH to udramatyzowany kolaż tekstu, dźwięków i obrazu, którego bohaterami są ludzie gotowi na śmierć. Scenariusz czytania powstał na podstawie książek Janusza Świtaja i Pernilli Stalfelt oraz reportażu Angeliki Kuźniak i Anny Bedyńskiej.
O Januszu Świtaju zrobiło się głośno, gdy w 2007 roku uderzając w klawiaturę komputera ołówkiem trzymanym w ustach, napisał list do prezydenta z prośbą o zaprzestanie uporczywej terapii. Poprosił o prawo do decydowania o swoim życiu i swojej śmierci – domagał się odłączenia od respiratora, gdy opiekującym się nim rodzicom zabraknie sił. Za jego sprawą na nowo rozgorzała zażarta dyskusja o eutanazji, a Świtaj stał się symbolem człowieka gotowego na śmierć.



MAŁA KSIĄŻECZKA O ŚMIERCI Stalfelt to podręcznik sztuki umierania adresowany do dzieci, zaś reportaż Kuźniak i Bedyńskiej to portret ludzi planujących własny pogrzeb.



Szanowny Panie Prezydencie Rzeczpospolitej Polski.
Mam dwanaście oddechów na minutę... Tylko na wydechu mogę wydać głos. Mówię z przerwami... Wtedy respirator ma wdech... Po co Panu o tym wspominam? Żeby Pan dobrze wyobraził sobie mój głos... To ja opowiadam Panu tę historię... Jestem jej bohaterem… i narratorem. Musi Pan ją słyszeć tak... jak ją... opowiadam. To nie jest głos... któremu towarzyszą wymowne gesty... Nie ma miejsca na pauzy... i podniesiony ton. Nie da się tego zrobić... Mój pan i władca... respirator marki Airox... decyduje o tym... kiedy mogę się odezwać... Z gestami rozstałem się... kilkanaście lat temu... Żeby dobrze zrozumieć... to, co mówię... musisz słuchać w tempie... dwunastu oddechów na minutę... Musisz pamiętać... że od pewnego czasu... jestem właśnie tym głosem... który musi starczyć... niemal za całe moje istnienie. Janusz Świtaj


PARTYTURY UMIERANIA – KONCERT / ANTIGAMA. Miejsce: DEATHROOM MAŁY Godzina 20.30